Sjokkbølger benyttes i behandling av flere typer invalidiserende muskel- og skjelettplager, som tennisalbue, musesyke, betennelse i hæl, forkalkninger rundt ledd, stram og kort muskulatur, betennelse i senefester og cellulitter..

Sjokkbølgebehandling bør ikke forveksles med trykkbølgebehandling, hvor behandlingsstedet påvirkes med en rekke mekaniske slag på huden hvorpå radiale bølger trenger inn i vevet. Trykkbølgebehandlingen er smertefull og bølgene taper effektiv energi ved en dybde på ca. 10 mm.

Hvordan virker sjokkbølge terapi?

I forbindelse med behandling av kroniske indikasjoner med kalkavleiringer blir kalken pulverisert ( i likhet med rehandling av nyrestein), samtidig som vevets egne biologiske regenerasjon prosesser blir stimulert.

Positiv effekt

Mange medisinske studier bekrefter en positiv effekt på 70-80 % av antall behandlede pasienter og en nylig undersøkelse av de biologiske virkeparametre viser at sjokkbølgebehandlinger har en stimulerende virkning på så vel akutte som på kroniske patologiske processer: + aktivering av sirkulasjonen (vasodilatasjon) + smertedempende virkning ( nevroendokrine transmitter) + aktivering av cellestoffskiftet (via mitokondriene) + aktivering av HSP70 (sjokk-protein) + aktivering av immunsystemet og bekjempelse av inflammasjon (phagocytosis)

Behandling med sjokkbølger

Utstyret består av en kontrollenhet, hvor frekvens og antall sjokkbølger innstilles. Utstyret produserer høyenergetiske Lydbølger (sjokkbølger) ved hjelp av et piezoelektrisk terapihode. Behandlingsstedet påføres en kontakt gel og deretter plasseres hånd-applikatoren på behandlingsstedet, hvor den holdes med et lett press i det antall minutter som transmisjonen av sjokkbølgene varer . Pasienten kjenner ingenting i overflaten, men intensiteten stilles så pasienten kjenner litt ”stikking” i vevet der hvor sjokk bølgenes fokuspunkt treffer. Forut for behandlingen innstilles stråleform og fokuspunkt. Ofte er pasienten smertefri etter første behandling, men trenger typisk 3 behandlinger.

Behandlingsindikasjoner:

• Hælsporer / Plantar Fasciitis
  • Akillessene tendinitt / Achillodynia + Menisk forkalkning / Patellar tip syndrom
  • Musearm / Tennisalbue
  • Kalkskulder / Calcifying Shoulder Tendinitis
  • Knokkel indikasjoner / Pseudartrose
  • Smertepunkter / Triggerpunkter.

Fordeler

Behandlingen av kroniske indikasjoner kan være vanskelig, og tradisjonell behandling består ofte av kortison cellegift eller kirurgi. Sjokkbølgebehandling (ESWT) er en relativ ny behandlingsform som anvendes som alternativ til de konservative behandlingsformer. Sjokkbølgebehandling har resultert i oppsiktsvekkende gode resultater helt uten bivirkninger. Ofte blir pasienter symptomfrie 7-10 dager etter 1. behandling.